onsdag 19 januari 2011

Emetofobi

Ja. Jag har Emetofobi (fobi för att kräkas). Efter att ha läst runt lite på internet så fick jag namna på min ''kräkfobi'' . Det känns skönt faktiskt att det inte bara är jag som är dum i huvet. Men nånting skiljer mig från dom flesta emerofober. Dom vill hålla sig hemma så mycket som möjligt om det händer att dom kan spy. Själv håller jag mig hellst ute i friska luften. Jag har alltid varit så. Jag kommer ihåg när jag var liten så sprang jag alltid ut om jag behövde spy. Nu för tiden går jag alltid ut om jag känner att jag mår illa. Så jag har nog utväcklat en
Klaustrofobisk Emetofobi(rädslan att spy i trånga utrymmen).

Jag (precis som dom flesta andra Emetofober) Spyr nästan aldrig. Och om jag nån gång gör det så blir det ytterst lite. Jag har inga problem när jag väl spyr och efteråt utan det är just känslan att inte veta om man ska spy eller inte. Jag får nästan panik. Även om någon i min närhet har magsjuka så blir även jag ''psykiskt'' magsjuk.


Jag har alltid haft sådan magsjukefobi så när jag var liten (från ca8 år) så åt jag regelbundet vitlöksklyftor till en början. Men pappa tyckte det stinkte så förjävligt om mig så han köpte hem vitlökskapslar istället som jag kunde svälja hela. Efter ett par år slutade jag med vitlökskapslar men för ett parår tillbaka så har jag regelbundet ätit vitpepparkorn. Jag har lttid gjort det i smyg för jag tycker det är jättejobbigt och pinsamt . Så det är ungiefär som att komma ut ur garderoben nu.

Det enda sättet för en emetofob är att bli kvitt sin fobi är att spy.. Som alla andrA fobier så måste man möta sin rädsla. Det finns folk man kan träffa med samma problem. Det finns folk att prata om det med.

En extremt drabbad emetofob isolerar sig nästan helt hemma.
Kan inte resa någonstAns för rädslan att bli åksjuk, sjösjuk, flygsjuk osv.
Dom kan inte heller äta knappt i rädlan att dom ska bli så mätta så dom spyr.
Dom kan inte resa utomlands i rädslan av att få någon dålig mat/turistsjuka.
Dom kan inte vistas i samma rum som någon som mår illa eller ens har lite ont i magen.
Dom kan inte dricka alkohol för att dom är rädda att dom ska spy av det med.
Dom kan inte äta på restauranger som dom aldrig ätit på förut i rädlan av att maten ska vara dålig.
Om dom har mått dåligt el kräkts efter att ha ätit en viss mat eller något så kan dom knappt äta det igen. Kanske aldrig.


Jag kom och tänka på det här för jag har varit uppe hela natten för jag har mått illa. Men VÄGRAT att spy. Dessutom ¨så har jag feber också. Blir ju sur på mig själv att jag inte kan låta mig själv kräkas lite ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade